A vállalkozások előtt álló fogyasztóvédelmi kihívások

A vállalkozások előtt álló fogyasztóvédelmi kihívások

A 2021. év is bővelkedett a fogyasztóvédelmi előírások módosításaiban, azonban 2022. január 1-jétől és május 28-tól újabb kötelezettségekkel számolhatnak a vállalkozások a fogyasztókkal kötendő szerződések tekintetében. Az alábbiakban röviden áttekintjük a teljesítendő feladatokat.

2021. január 1. napjától

módosultak a jótállásra, termékszavatosságra vonatkozó szabályok. Az újszabályozás a termék árától függően 1 és 3 év között határozza meg a kötelező jótállás időtartamát. Termék meghibásodása esetén, ha egyértelműen látszik, hogy a hiba nem orvosolható, vagy a termék a jótállási időn belül a 3. javítást követően újra meghibásodik, illetve 30 napot meghaladó javítás esetén a vállalkozás köteles 8 napon belül kicserélni a terméket, vagy visszatéríteni a vételárat. Adminisztratív szempontból könnyítést jelent, hogy jótállási jegy érkezhet emailként, felhasználói fiókba, vagy applikáción keresztül, akár letölthető formában, illetve elektronikus számla is lehet jótállási jegy, ha tartalmazza a jogszabály által előírt kötelező tartalmi elemeket.

2021. július 16. napjától

a teljes ellátási láncot ellenőrizheti a fogyasztóvédelem, ha más szerepelő nem érhető el, a logisztikai szolgáltató is felelősségre vonható. A fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzés céljából jogosult az ellátási láncban szerepelő (gyártó, importőr, meghatalmazott képviselő, logisztikai szolgáltató, forgalmazó) gazdálkodó szervezet raktárába belépni, meghatározott feltételek fennállása esetén magánlakást is átvizsgálhat.

Minden terméknek rendelkeznie kell közérthető és egyértelmű magyar nyelvű használati és kezelési útmutatóval, amelyhez a biztonságot érintő figyelmeztetéseket is kötelező mellékelni. Az útmutatónak – ha ezt külön jogszabály, vagy szabvány nem írja elő – nem kell papír alapúnak lennie, a szükséges tájékoztatást elektronikus formában is megkaphatja a vásárló.

Új fogyasztóvédelmi intézkedés a honlap blokkolás, amely mellett 2 milliárd forint bírság is kiszabható. A vállalkozások reputációs veszteségét növelő korábbi rendelkezések: a békéltető testületek az elmarasztaló ajánlásukat vagy kötelezésüket megjelentetik weboldalukon, illetve az ITM a jogsértő vállalkozásokat a honlapján 2 évig tünteti fel.

2022. január 1. napjától

a fogyasztói szerződéseknél a teljesítés szerződésszerűségének általános követelményeit új jogszabály, a fogyasztó és vállalkozás közötti, az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések részletes szabályairól szóló 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet egészíti ki. A Ptk. szabályaival együttesen alkalmazandók e rendelet hibás teljesítésre vonatkozó új szabályai. E körben hatályossá válnak olyan jogszabályi követelmények, mint a funkcionalitás, kompatibilitás, interoperabilitás. A Ptk. emellett csak egy ponton módosul: fogyasztó a hibát nem javíthatja, vagy nem javíttathatja ki, ha a vállalkozás a hibajavítást nem vállalta.

Minden fogyasztói adásvételre (hagyományos ingóra is) igaz a kellékszavatossági jogok kombinálása (pl. elállás vételárleszállítással), jótállási nyilatkozat tartós adathordozón való átadási kötelezettsége.

2022. május 28. napjától

uniós irányelv alapján módosult a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet. A jogszabályváltozás célja az átláthatóság hatékonyabb biztosítása az online piactereken. Az irányelv eredményes végrehajtására megalkotott módosítás egybevág a járványhelyzet okán bekövetkezett online szolgáltatások igénybevételének növekedésével.

A gyakorlatban az online piactéren vásárló sok esetben nem tudja, hogy cégtől vagy magánszemélytől vásárol. A fogyasztóknak termékek és szolgáltatások online piactéren történő vásárlásakor egyértelmű tájékoztatást kell kapniuk arról, hogy vállalkozástól vagy magánszemélytől vásárolnak. Fogyasztói jogok magánszemélyekkel szemben nem biztosítanak védelmet, ezért tájékoztatást kell adni arról is, hogy e jogok nem gyakorolhatók a nem fogyasztói szerződés tekintetében.

Az online piac – a jogszabályi definíció szerint – olyan szolgáltatás, amely a kereskedő által vagy a kereskedő nevében működtetett szoftvert, többek között weboldalt, valamely weboldal egy részét vagy valamely alkalmazást alkalmaz, és amelynek révén a fogyasztók távollevők közötti szerződést köthetnek más kereskedőkkel vagy fogyasztókkal.

A rendelet módosítása következtében fogyasztói jogok (tájékoztatás, szerződés felmondása, elállás) illetik meg a fogyasztót az olyan digitális szolgáltatás vásárlása esetén, amelyet nem pénzben, hanem személyes adatok megadásával „fizetnek meg” a vásárlók. Ezek tipikusan felhőalapú tárolási megoldások, közösségi média, email fiók segítségével igénybe vehető pl. ingyenes nyelvlecke, edzésprogram, e-book termékek stb., összefoglaló megnevezéssel digitális tartalom, amelynek kompatibilitásáról és interoperabilitásáról tájékoztatni szükséges a fogyasztókat. A vállalkozás az „ellenértékként” megadott személyes adatokat felhasználhatja.

Digitális tartalom alatt minden digitális formában előállított, vagy szolgáltatott adatot kell érteni. Platformszolgáltatások esetében a digitális szolgáltatás olyan szolgáltatás, amely lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy digitális adatokat hozzon létre, kezeljen, tároljon, azokhoz hozzáférjen, vagy olyan szolgáltatás, amely lehetővé teszi a fogyasztó és a szolgáltatás más igénybe vevői által feltöltött vagy létrehozott digitális adatok megosztását, illetve az azokkal való egyéb interakciót.

Az online piac szolgáltatója a jogszabályi változás eredményeképp köteles külön tájékoztatást közzé tenni a fogyasztó keresési lekérdezése nyomán megjelenő ajánlatok rendezésének fő paramétereiről, különösen arról, ha egyes ajánlatok azért szerepelnek a rangsor elején, mert a vállalkozás közvetlenül vagy közvetett módon fizetett az online piac szolgáltatójának azért, hogy egy terméket előrébb rangsoroljon a keresési eredmények között.

Az árcsökkenés bejelentésekor meg kell jelölni az eladási ár mellett a korábbi (eredeti) árat is. Az eredeti ár a vállalkozás által alkalmazott azon árat jelenti, amely az árcsökkentés előtti meghatározott időszakban (minimum 30 nap) a legalacsonyabb volt. Amennyiben a termék 30 napnál rövidebb ideje van a forgalomban, úgy 30 nap helyett minimum 15 nappal kell számolni.

Tipikus hibák a gyakorlatban:

  • hiányos fogyasztói tájékoztatók;
  • elállási jog korlátozás (pl. eredeti csomagolás megőriztetése, termék kipróbálásának megtiltása);
  • termék sértetlen átvételének igazolására szolgáló nyilatkozat „elrejtése” a csomagon belül;
  • fogyasztó minőségi kifogásának 5 munkanap helyett 30 napon belüli (általános panasz) kezelése;
  • „ha hibás a termék, akkor joga van…”
  • „levásárolhatja”
  • „önkéntes” jótállás vállalása átgondolatlan reklám ígéretekben.

A fenti jogszabályi kötelezettségeket tartalmazó komplex rendelkezésekre való tekintettel érdemes áttekinteni a vállalkozás folyamatait, dokumentumait. Az Általános Szerződési Feltételeket biztosan módosítani szükséges, mert új Elállási-/Felmondási minta-tájékoztató került megállapításra.

Tekintse meg a lényegesebb jogszabályi változásokról készült összefoglalónkat.